Wij zijn aan het bouwen!
Volg ons op https://huisnummer17.wordpress.com/
Binnenkort komt hier nog een post met véél fotomateriaal over ons afgewerkte, verbouwde huis.
Peter en Silke verbouwen een smal rijhuis in Leuven, Heverlee. Hier kan je lezen hoe we dat praktisch aanpakken: veel zelf doen, hier en daar wat hulp, goed nadenken en plannen, en er dan gewoon invliegen.
Posts tonen met het label rijhuis. Alle posts tonen
Posts tonen met het label rijhuis. Alle posts tonen
dinsdag 12 maart 2019
vrijdag 21 november 2014
Babykamer + bureau
Half januari komt een klein Debacker-Vynckiertje ter wereld. En daar moeten we ons uiteraard, ook op verbouwvlak, op voorbereiden. De bovenverdieping is daar absoluut nog niet op voorbereid. De kamer waar het hummeltje zal moeten slapen was ons 'materiaalkot' en staat vol (dat mag je letterlijk nemen: de deur gaat àmper open!) met gereedschap, restjes elektriciteitsdraad, overschotjes loodgietersmateriaal, enkele deuren en kassementen, nog een paar verhuisdozen, restjes gyproc / OSB / verfpotten/ etc. Ik bespaar jullie een foto van de "voor" want die is gewoon té beschamend om online te zwieren. Normaal gesproken hadden we dit onder handen genomen tijdens de zomervakantie, lekker oppet gemak in een paar lange weekends, ware het niet dat mijn teergeliefde echtgenoot zijn rechterhand brak (vrij ernstig) en een dikke anderhalve maand in de gips moet, en daarna nog 6 weken moet stilhouden. Niks te werken dus in de zomer!
De herfstvakantie dan maar. Ik ga schuilen in hotel mama, en terwijl wordt er hard gewerkt in Leuven. De kamer wordt leeggehaald, er wordt veel weggesmeten / op het nieuwe tuinstort gegooid / tijdelijk in de kelder gezet tot er een nieuw onderkomen voor kan worden gevonden. En uiteraard worden de troepen uit Izegem weer opgetrommeld.
De vorige eigenaar heeft deze OSB zelf gelegd. Absoluut niet waterpas, en ook niet naad-op-naad met de houten roostering eronder. De vloer helt dus niet alleen af, maar kraakt dus ook nog eens vrij hard. We hebben dat een beetje kunnen oplossen met extra stukjes ondervloer (hellen) en extra vijzen in de OSB (kraken). Maar we kunnen nog steeds niet toveren...
Aanschouw trouwens hierboven hoe mooi de kamer nu één geheel vormt! Dat oranje op de muur, de planchetjes tegen het dak, en dan die donkere balken ertussen, dat was zo een allegaartje! Absoluut niet onze stijl. Dit is echt een verademing en we zijn superblij met het resultaat!
De mannen beginnen met vloer leggen in het deurgat van de babykamer, om meteen te kunnen zien hoe ze moeten aanwerken aan de trap. Alles is namelijk schots en scheef (het trapgat, de stenen muur met de buren, en de nieuwe gezette scheidingswanden in gyproc door de vorige eigenaar) dus dat is absoluut geen makkie!
Aanschouw trouwens het prachtige licht die de ganse namiddag binnenstroomt in de achterste kamer. Dit is de bureau waar ik naarstig werk aan mijn naaimachine, en Peter al zijn foto's verwerkt op de computer. Ons gezellig plekje om samen creatief te doen! Ik kijk er superhard naar uit om alles terug te plaatsen en wat kadertjes aan de muren te hangen om alles op te vrolijken!
De échte na-foto's heb je nog tegoed. De chauffage is op weekavonden tegen de muur geplaatst, ook de afwerking van de elektriciteit moest nog gebeuren. En het is op geen enkel moment licht genoeg geweest om deftige foto's te kunnen maken. Maar die komen eraan, samen met een paar foto's van de afgewerkte badkamer! To be continued!
De herfstvakantie dan maar. Ik ga schuilen in hotel mama, en terwijl wordt er hard gewerkt in Leuven. De kamer wordt leeggehaald, er wordt veel weggesmeten / op het nieuwe tuinstort gegooid / tijdelijk in de kelder gezet tot er een nieuw onderkomen voor kan worden gevonden. En uiteraard worden de troepen uit Izegem weer opgetrommeld.
![]() |
| Pap vliegt erin en sleurt alle planchetten van de muur |
![]() |
| Hup, de eerste gyproc hangt er al tegen! |
![]() |
| Netjes tussen de balken in |
![]() |
| Finisher op de naden en de vijzen |
![]() |
| Nachtwerk.. |
![]() |
| Netjes ontruimd |
![]() |
| Eerste primer zit er op! |
![]() |
| Ook de zware, donkere balken worden geverfd. |
![]() |
| Ondervloer en laminaat ligt klaar |
![]() |
| Eerst vijst Peter alle OSB nog eens extra vast met schuine vijzen. |
![]() |
| Ondervloer |
![]() |
| Ondervloer netjes aan elkaar geplakt |
![]() |
| Eerste planken laminaat worden geplaatst! |
![]() |
| Papsje is een volleerd vloerder! |
![]() |
| Babykamer bijna klaar! |
Aanschouw trouwens het prachtige licht die de ganse namiddag binnenstroomt in de achterste kamer. Dit is de bureau waar ik naarstig werk aan mijn naaimachine, en Peter al zijn foto's verwerkt op de computer. Ons gezellig plekje om samen creatief te doen! Ik kijk er superhard naar uit om alles terug te plaatsen en wat kadertjes aan de muren te hangen om alles op te vrolijken!
![]() |
| Teamwork! |
![]() |
| Schoonvader en zijn schoonzoon flink aan het werk |
![]() |
| Allerlaatste stukje in de bureau |
![]() |
| Allerlaatste stukje gyproc, aan de trap |
Locatie:
Heverlee, 3001 Leuven, Belgium
donderdag 20 november 2014
Badkamer
We hebben wat achterstand in te halen van werkjes die al lang geleden gebeurd zijn maar nog niet op de blog verschenen zijn. Onze badkamer zag er nog steeds uit zoals bij de verhuis: groene gyproc met vegen finisher op de naden. Ook de afzuiging van onze ventilatie had nog steeds geen 'dekseltje' gekregen en stak gewoon uit het plafond (zie onderstaande foto). Nadat onze douche eindelijk operationeel was, hebben we ons er begin februari dan eindelijk eens aan gezet om onze badkamer te verven!
![]() |
| Beginsituatie: groene, watervaste gyproc. |
![]() |
| Primer |
![]() |
| Ook het kleine strookje boven de douchetegels krijgt een laagje |
![]() |
| Alles netjes afgeschuurd en afgestoft |
![]() |
| Plafond verven |
![]() |
| De gele kleur van parelwit! |
![]() |
| Dat moet leuk zijn precies, incutten rond de chauffage-beugels ... |
![]() |
| Ik draag mijn steentje bij met alle hoekjes en kantjes te doen met de borstel... |
![]() |
| ... terwijl Peter alles 'rolt' |
![]() |
| Ook het kleine stukje douchemuur neem ik voor mijn rekening |
![]() |
| Voorbereidende werkjes |
![]() |
| Eerste netje stenen ligt klaar! |
![]() |
| Goed gevorderd al! |
![]() |
| De man die alles kan ! |
![]() |
| Bijna klaar! |
![]() |
| Eerst properkes alles afgeplakt (zie roze streep), en het badkamermeubel effenaan afdekken |
![]() |
| Materiaal: een lange houten lat met een rubbere kantje aan |
![]() |
| Het begint er op te lijken hé? |
![]() |
| Ziet dat blinken! |
![]() |
| Eigenhandig gemaakt chevron-stencil |
Labels:
badkamer,
Leuven,
rijhuis,
verbouwing,
verven
Locatie:
Heverlee, 3001 Leuven, Belgium
woensdag 19 november 2014
Douche tegelen
Nadat we een half jaar op een ander waren gaan douchen (bij vrienden, bij familie, op het werk), werd het dan toch eens tijd om onze douche te tegelen. We moesten wel enige tijd wachten tot de muren uitgedroogd waren (héél dik uitgeplakt geweest wegens héél scheve muren, en pleister droogt trààààg), maar zo lang was een beetje overdreven, dat vonden wij op den duur ook...
We hebben ervoor gekozen om dus éérst de tegel tegen de binnenste achterwand te zetten, dan per zijwand 1 volledige tegel daar 'op' en dan nog een strookje tegel aan de buitenkant van de douche. De randjes van die strookjes moeten dus héél recht gezaagd zijn want daar kijk je recht op bij het inwandelen van de douche (op de kop van de muur zeker!). Maar gelukkig kan de papa dat goed, zagen. :-)
Dit is de fase die ik meestal beschrijf als 'open heart surgery'. Het moet altijd eventjes erger worden, vooraleer het beter wordt. En dan moet je even doorbijten, de rommel en de vuiligheid en de chaos aanzien, en vooral voortdoen. Want als je (te) lang in deze fase blijft hangen, dan zakt de moed, en zie je het al snel allemaal niet meer zitten. In mijn ogen gaan daar vele verbouwers de mist in. Gebrek aan goesting, gebrek aan tijd, gebrek aan materiaal, noem maar op, zorgt ervoor dat deze fase (de allerergste fase) te lang duurt. Goed plannen en doorzetten dus! Dit is de allerbelangrijkste verbouwtip!
De twee grote verticale voegen in de achterwand worden afgekit, alsook de voegen op de douchebak zelf, de andere voegen mogen met voegsel. Dit om de douche optimaal waterdicht te maken.
Daarna was het tijd voor het gepruts dat men "loodgieterij" noemt. Mijn hubbie kan dat goed, heel goed, maar ik heb er geen geduld voor / verstand van. Dus buig ik mij over het esthetische aspect (minstens even belangrijk!). Als douchekraan hebben we voor de raindance van Hans Grohe gekozen. Ik wou vooral géén slang die in mijn rug kon duwen; wel een stang die volledig tegen de muur bevestigd zou zijn. En een regendouche, daar waren we ook wel al uit, mét afneembare handdouche, gewoon voor het gemak (en zodat ik kan douchen zonder mijn haar nat te maken, de dames wel bekend).
Als alles ingewassen en afgekit en opgeruimd is, dan zou je denken dat je direct stante-pede een lekkere douche kan nemen, neen? Think again. Dat spul moet allemaal superlang drogen! Maar ons nieuwjaarsgeschenkje was dus om op 1 januari 2014 de dag (en het jaar) te kunnen beginnen met een heerlijke douche! En deugd dat dat deed :-)
In de volgende post gaan we verder met het afwerken van de badkamer! Geen foto met een sneak peek deze keer... nog maar heel even wachten! Tot morgen!
Tijdens de kerstvakantie (ja, die van vorig jaar...) werd alles in gang gezet. Peter doet alle voorbereidingen, keurig volgens alle advies van tante Ann-Carole van Terra Mia.
![]() |
| Eerst wordt een waterdichte doek op de muur gelijmd, die een beetje moet overlappen met de douchebak |
![]() |
| De stroken moeten horizontaal hangen... |
![]() |
| ... en moeten minstens een 15-tal cm overlappen om zeker waterdicht te zijn |
![]() |
| Alle belletjes eruit vegen zodat alles mooi vlak is |
Daarna werden de troepen uit Izegem weer opgetrommeld. Als je nog nooit verticaal hebt getegeld, en de tegels zelf ook voor een aanvullende, grote (letterlijk) uitdaging zorgen, dan kan je die hulp goed gebruiken!
![]() |
| Papa in form: lijm maken |
We hadden tegels uitgekozen van hetzelfde formaal als er in de keuken op de grond liggen. Gigantisch dus (lees: 60 x 120). Ook zijn de tegels vrij 'dun': ze liggen op twee mortelkuipen om in te lijmen, en dan buigen ze een kléin beetje door... Extra stress dus bij het hanteren van die monsters! Er breekt er maar 1tje, namelijk de enige tegel die moet worden ingezaagd (voor de uitsparingen van de kraan), dus dat hebben de mannen supergoed gedaan!
![]() |
| Een tegeltje |
![]() |
| Goed begonnen |
![]() |
| Eerste laagje is geplaatst! |
![]() |
| Gaatjes boren voor de kraan (deze is nadien gesneuveld..) |
![]() |
| Overal netjes spietjes tussen gestoken om alle voegen even dik te maken |
![]() |
| Zowel de tegel als de muur wordt ingelijmd |
![]() |
| De chaos die hoort bij verbouwen |
![]() |
| Overzichtje - Nog maar 1 rij te gaan! |
![]() |
| Bijna klaar! |
![]() |
| Nog maar 1 stukje tegel te gaan! |
![]() |
| The Grand Finale ! |
Daarna kan Peter zich alleen redden. Als eerst volgt het taakje van het inwassen van de tegels. Eerst een papje maken, en dan dat papje op de tegels smeren met een plamuurmesje, waarbij je uiteraard héél erg voorzichtig bent dat je geen krassen maakt op de tegels. Gelukkig lukt dat!
![]() |
| Ing. aan het werk |
![]() |
| Het opsmeren doe je best vrij dik, en het afvegen best diagonaal met een half natte spons |
![]() |
| Alles afgekit en ingewassen |
![]() |
| Kraantjes op de buizen, warm en koud (yes, really!) |
![]() |
| Het 'tafeltje' van onze douchekraan, achteraanzicht |
![]() |
| Netjes aan de muur, klaar om te worden afgekit! |
![]() |
| Helemaal af! |
In de volgende post gaan we verder met het afwerken van de badkamer! Geen foto met een sneak peek deze keer... nog maar heel even wachten! Tot morgen!
Labels:
afkitten,
afwerken,
badkamer,
douche,
Leuven,
rijhuis,
tegelen,
verbouwen,
waterdichte gyproc
Locatie:
Heverlee, 3001 Leuven, Belgium
Abonneren op:
Posts (Atom)






























































