Posts tonen met het label isolatie. Alle posts tonen
Posts tonen met het label isolatie. Alle posts tonen

vrijdag 21 november 2014

Babykamer + bureau

Half januari komt een klein Debacker-Vynckiertje ter wereld. En daar moeten we ons uiteraard, ook op verbouwvlak, op voorbereiden. De bovenverdieping is daar absoluut nog niet op voorbereid. De kamer waar het hummeltje zal moeten slapen was ons 'materiaalkot' en staat vol (dat mag je letterlijk nemen: de deur gaat àmper open!) met gereedschap, restjes elektriciteitsdraad, overschotjes loodgietersmateriaal, enkele deuren en kassementen, nog een paar verhuisdozen, restjes gyproc / OSB / verfpotten/ etc. Ik bespaar jullie een foto van de "voor" want die is gewoon té beschamend om online te zwieren. Normaal gesproken hadden we dit onder handen genomen tijdens de zomervakantie, lekker oppet gemak in een paar lange weekends, ware het niet dat mijn teergeliefde echtgenoot zijn rechterhand brak (vrij ernstig) en een dikke anderhalve maand in de gips moet, en daarna nog 6 weken moet stilhouden. Niks te werken dus in de zomer! 

De herfstvakantie dan maar. Ik ga schuilen in hotel mama, en terwijl wordt er hard gewerkt in Leuven. De kamer wordt leeggehaald, er wordt veel weggesmeten / op het nieuwe tuinstort gegooid / tijdelijk in de kelder gezet tot er een nieuw onderkomen voor kan worden gevonden. En uiteraard worden de troepen uit Izegem weer opgetrommeld. 


Pap vliegt erin en sleurt alle planchetten van de muur

Hup, de eerste gyproc hangt er al tegen!

Netjes tussen de balken in

Finisher op de naden en de vijzen

Nachtwerk..

Netjes ontruimd

Eerste primer zit er op!

Ook de zware, donkere balken worden geverfd. 

Ondervloer en laminaat ligt klaar

Eerst vijst Peter alle OSB nog eens extra vast met schuine vijzen. 
De vorige eigenaar heeft deze OSB zelf gelegd. Absoluut niet waterpas, en ook niet naad-op-naad met de houten roostering eronder. De vloer helt dus niet alleen af, maar kraakt dus ook nog eens vrij hard. We hebben dat een beetje kunnen oplossen met extra stukjes ondervloer (hellen) en extra vijzen in de OSB (kraken). Maar we kunnen nog steeds niet toveren...


Ondervloer

Ondervloer netjes aan elkaar geplakt
Aanschouw trouwens hierboven hoe mooi de kamer nu één geheel vormt! Dat oranje op de muur, de planchetjes tegen het dak, en dan die donkere balken ertussen, dat was zo een allegaartje! Absoluut niet onze stijl. Dit is echt een verademing en we zijn superblij met het resultaat!


Eerste planken laminaat worden geplaatst!
De mannen beginnen met vloer leggen in het deurgat van de babykamer, om meteen te kunnen zien hoe ze moeten aanwerken aan de trap. Alles is namelijk schots en scheef (het trapgat, de stenen muur met de buren, en de nieuwe gezette scheidingswanden in gyproc door de vorige eigenaar) dus dat is absoluut geen makkie!


Papsje is een volleerd vloerder!

Babykamer bijna klaar!

Op de achtergrond zie je de eerste plintjes tegen de muur gaan!
Aanschouw trouwens het prachtige licht die de ganse namiddag binnenstroomt in de achterste kamer. Dit is de bureau waar ik naarstig werk aan mijn naaimachine, en Peter al zijn foto's verwerkt op de computer. Ons gezellig plekje om samen creatief te doen! Ik kijk er superhard naar uit om alles terug te plaatsen en wat kadertjes aan de muren te hangen om alles op te vrolijken!


Teamwork!

Schoonvader en zijn schoonzoon flink aan het werk

Allerlaatste stukje in de bureau
Allerlaatste stukje gyproc, aan de trap
De échte na-foto's heb je nog tegoed. De chauffage is op weekavonden tegen de muur geplaatst, ook de afwerking van de elektriciteit moest nog gebeuren. En het is op geen enkel moment licht genoeg geweest om deftige foto's te kunnen maken. Maar die komen eraan, samen met een paar foto's van de afgewerkte badkamer! To be continued!

dinsdag 18 november 2014

Bakgoot en crepi

Zoals aangekondingd op het einde van de vorige blogpost met een 'sneak peek', heeft de slimme lezer gesnapt dat we iets hebben laten doen aan onze achtergevel. Meerbepaald: geïsoleerd. Onze achtergevel was op geen enkele manier geïsoleerd, en er was geen spouw. Aangezien dat de zogenaamde 'regenkant' van het huis is (lees: zuid-westen) was het echt wel nodig daar iets aan te doen. Als je kijkt naar de andere huizen in de rij, zijn hoegenaamd alle achtergevels 'nat', en dat is natuurlijk niet bevorderlijk voor de staat van je huisje! Tijdens de verbouwing zelf bleek daar geen geld voor te zijn, dus hebben we dat een klein jaartje nadien laten doen. 

Om achteraf nog isolatie te kunnen plaatsen tegen de achtergevel, hadden we onze lichtstraat een beetje 'verder' laten beginnen, en zowel aan ons zolderraampje en aan ons badkamerraam extra lange vensterbanken laten steken. Een voorzienig verbouwer is geen extra geld kwijt (ofzoiets?). Het enige wat we nog niet hadden laten doen, was dat het dak moest worden uitgelengd, en er een nieuwe bakgoot moest komen. Cue ex-buurman J-P van Artisan! Hij heeft netjes de balken van het dak uitgelengd, een nieuwe rij pannen gelegd, en een nieuwe bakgoot gemaakt voor ons (dat is een dakgoot, maar dan breder dan een gewone). En dat was een staaltje geknutsel, want om een of andere duistere, onbekende reden liep onze bakgoot voorbij de perceelgrens, en nam een deeltje over van het dak van de buren. Vraag me niet waarom! 


Zoals je kan zien stopt ons dak aan de rode pannen, zwarte pannen zijn van het hoekhuis (aka Collaer)
Dat stukje "extra" moesten ze dus afbreken en op een of andere manier opnieuw plaatsen en toch verbinden met onze nieuwe bakgoot (die dus verder zou uitsteken). Niet simpel, maar het is gelukt. 


De mannen van Artisan aan het werk

Alles netjes vastmaken

Halverwege

De nieuwe rij pannen mét een slab om zeker geen water binnen te krijgen

Netjes!

Stelling terug afbreken

Lood netjes omgevouwen onder de laatste dakpan

Trechter om àl het water bij elkaar te vangen (en onze regenput goed vol te steken!)

Zij-aanzicht (met ons zolderraampje)

Klaar!
Leuk weetje: mijn teergeliefde echtgenoot heeft tot op vandaag geen enkel idee hoe ik aan deze foto's kom. Ik was helemaal niet op de werf toen ze deze werken hebben gedaan, en ik heb hoogtevrees dus no way dat ik op die stelling ben gekropen tot aan het dak om deze foto's te maken! Maar hoe dan wel ..... We zullen hem uit zijn lijden verlossen hé: Artisan is het soort aannemer die na afloop van de werken naar al zijn klanten een foto-overzichtje mailt, om te laten zien 'hoe' ze bepaalde dingen hebben opgelost, en wat de begin- en eindstaat is van je huis! Echt een aanrader, overigens. Hele sympatieke mens! 

Dit alles was dus nodig om te kunnen na-isoleren en onze achtergevel netjes af te werken met crepi. Voor de nieuwsgierige Aagjes onder jullie: we hadden inderdaad de Enternit-panelen van onze achtergevel beneden (rond het schuifraam) kunnen doortrekken naar de achtergevel van het huis zelf, maar dat vonden we iets te donker, iets te duur, en dan zouden we helemaal niet meer passen in de rij. Het werd dus crepi, in een mooie, betongrijze kleur. 

Een aannemer hiervoor vinden lijkt simpel, neen? Think again! Voor 15m² krijg je niemand op je werf. Zelfs niet als ze een offerte opmaken en langskomen. Dan zeggen ze, een week voor uitvoering, dat het dan toch misschien niet zal lukken. En als je dan dwingend vraagt of ze eigenlijk wel nog van plan zijn om te komen, komt het schoorvoetend dat Leuven misschien toch wel erg ver is voor zo'n klein werkje (waarom maak je dan offerte? waarom breng je dan een werfbezoek?). Over en uit met Van Meerschaut! Opnieuw op zoek dus, in de regio. En dan stoot ik op de prachtige website van Ekowall

Kris van Ekowall belt ons meteen op, en komt een paar dagen later langs om de zaak te bekijken. Ik gooi al mijn charmes in de strijd, en zeg dat we meedoen aan de renovatiedag en of hij het voor die tijd geklaard krijgt. Met uiteraard de belofte dat hij flyers mag leggen op die dag, en dat we reclame gaan maken. Dat komt voor de bakker, en wij halen opgelucht adem. 

De isolatiepanelen

Wapeningsnetten

Ons dak zeer netjes beschermd; eerste laag isolatie is geplaatst, stelling ligt klaar

Bescherming lichtstraat (om stelling op te kunnen bouwen)

Netjes afgewerkt aan het opstaand muurtje van Margriet

Eerste laag isolatie

Netjes afgewerkt boven de lichtstraat

Overzichtsfotootje - laatste beeld van onze vuile gevel

Klaar met isoleren 

Rond het badkamerraam

Zelfs de dagkanten van het badkamerraam krijgen een klein laagje (alles benut!) isolatie

Dagkanten badkamerraam

Vensterbank netjes afgeplakt!

Alle gaatjes netjes opgespoten om nergens koudebrug te hebben

Zijkant met Collaer netjes afgewerkt met een hoekprofieltje
Daarna gaan ze verder met het aanbrengen van een dikke centimeter crepi op de isolatieplaten, waar ze eerst een primer op smeren. De crepi zelf die we gekozen hebben is van het merk Sto, een van de betere op de markt. We kiezen ook voor een 'waterafstotende' crepi met een 'lotusan-effect'. Dit houdt in dat de regen er eigenlijk op parelt en er niet in binnendringt. Ook zou vuil mee wegspoelen en dus geen kans hebben om zich vast te hechten. Dit leek ons wel een goed idee voor ons huisje, aangezien dit de regenkant is en best wel veel slagregen ziet. De meerprijs van het speciale effectje was ook best te overzien, gezien de geringe oppervlakte (15m²) van onze gevel. Dus we zijn ervoor gegaan, ook op aanraden van Kris. Mochten jullie verder nog twijfels hebben, kan dit ook helpen: Sto heeft vrij strenge regels voor de aannemers waar ze mee samenwerken, zowel voor het schoon / proper houden van de werf, als voor het aanbrengen van de crepi. Zij controleren vrij dikwijls werven van hun aannemers (zonder aankondigen). Dat kan dus wel wat gemoedsrust scheppen!


Primer

Zicht vanuit de tuin naar boven

Om 7u smorgens staan ze al aan ons badkamerraam (maak je dan maar eens klaar voor het werk!)

Overzichtje

Klaar!
Gezien het vrij laat op de dag was, is de kleur van bovenstaande fotootjes niet helemaal representatief natuurlijk, maar je mag er vanuit gaan dat het een supermooi beton-achtig helder grijs is. En wij héél tevreden zijn! Ekowall heeft overigens ook zijn belofte nagekomen, en alles was ruim op tijd af voor onze renovatiedag! 

Zoals gebruikelijk sluiten we af met een sneakpeek van wat er in de volgende blogpost komt. Want terwijl de mannen van Kris hard aan het werk waren, waren wij in de keuken ook bezig met een taakje! Dat we overigens in het donker moesten uitvoeren, gezien de lichtstraat helemaal was afgesloten...  


To be continued!