Posts tonen met het label gyproc. Alle posts tonen
Posts tonen met het label gyproc. Alle posts tonen

vrijdag 21 november 2014

Babykamer + bureau

Half januari komt een klein Debacker-Vynckiertje ter wereld. En daar moeten we ons uiteraard, ook op verbouwvlak, op voorbereiden. De bovenverdieping is daar absoluut nog niet op voorbereid. De kamer waar het hummeltje zal moeten slapen was ons 'materiaalkot' en staat vol (dat mag je letterlijk nemen: de deur gaat àmper open!) met gereedschap, restjes elektriciteitsdraad, overschotjes loodgietersmateriaal, enkele deuren en kassementen, nog een paar verhuisdozen, restjes gyproc / OSB / verfpotten/ etc. Ik bespaar jullie een foto van de "voor" want die is gewoon té beschamend om online te zwieren. Normaal gesproken hadden we dit onder handen genomen tijdens de zomervakantie, lekker oppet gemak in een paar lange weekends, ware het niet dat mijn teergeliefde echtgenoot zijn rechterhand brak (vrij ernstig) en een dikke anderhalve maand in de gips moet, en daarna nog 6 weken moet stilhouden. Niks te werken dus in de zomer! 

De herfstvakantie dan maar. Ik ga schuilen in hotel mama, en terwijl wordt er hard gewerkt in Leuven. De kamer wordt leeggehaald, er wordt veel weggesmeten / op het nieuwe tuinstort gegooid / tijdelijk in de kelder gezet tot er een nieuw onderkomen voor kan worden gevonden. En uiteraard worden de troepen uit Izegem weer opgetrommeld. 


Pap vliegt erin en sleurt alle planchetten van de muur

Hup, de eerste gyproc hangt er al tegen!

Netjes tussen de balken in

Finisher op de naden en de vijzen

Nachtwerk..

Netjes ontruimd

Eerste primer zit er op!

Ook de zware, donkere balken worden geverfd. 

Ondervloer en laminaat ligt klaar

Eerst vijst Peter alle OSB nog eens extra vast met schuine vijzen. 
De vorige eigenaar heeft deze OSB zelf gelegd. Absoluut niet waterpas, en ook niet naad-op-naad met de houten roostering eronder. De vloer helt dus niet alleen af, maar kraakt dus ook nog eens vrij hard. We hebben dat een beetje kunnen oplossen met extra stukjes ondervloer (hellen) en extra vijzen in de OSB (kraken). Maar we kunnen nog steeds niet toveren...


Ondervloer

Ondervloer netjes aan elkaar geplakt
Aanschouw trouwens hierboven hoe mooi de kamer nu één geheel vormt! Dat oranje op de muur, de planchetjes tegen het dak, en dan die donkere balken ertussen, dat was zo een allegaartje! Absoluut niet onze stijl. Dit is echt een verademing en we zijn superblij met het resultaat!


Eerste planken laminaat worden geplaatst!
De mannen beginnen met vloer leggen in het deurgat van de babykamer, om meteen te kunnen zien hoe ze moeten aanwerken aan de trap. Alles is namelijk schots en scheef (het trapgat, de stenen muur met de buren, en de nieuwe gezette scheidingswanden in gyproc door de vorige eigenaar) dus dat is absoluut geen makkie!


Papsje is een volleerd vloerder!

Babykamer bijna klaar!

Op de achtergrond zie je de eerste plintjes tegen de muur gaan!
Aanschouw trouwens het prachtige licht die de ganse namiddag binnenstroomt in de achterste kamer. Dit is de bureau waar ik naarstig werk aan mijn naaimachine, en Peter al zijn foto's verwerkt op de computer. Ons gezellig plekje om samen creatief te doen! Ik kijk er superhard naar uit om alles terug te plaatsen en wat kadertjes aan de muren te hangen om alles op te vrolijken!


Teamwork!

Schoonvader en zijn schoonzoon flink aan het werk

Allerlaatste stukje in de bureau
Allerlaatste stukje gyproc, aan de trap
De échte na-foto's heb je nog tegoed. De chauffage is op weekavonden tegen de muur geplaatst, ook de afwerking van de elektriciteit moest nog gebeuren. En het is op geen enkel moment licht genoeg geweest om deftige foto's te kunnen maken. Maar die komen eraan, samen met een paar foto's van de afgewerkte badkamer! To be continued!

donderdag 1 mei 2014

Om te verven: verf!

Zoals beloofd een update over onze geschilderde living! Peter nam een ganse week verlof om dit klusje te klaren, anders waren we een paar weekends achtereen bezig en in het stof aan het wonen, en dat zag geen van ons twee echt goed zitten! In de weken voor De Grote  Verfweek moesten we nog een en ander voorbereiden. Onze nieuwe voordeur en raam in de voorgevel waren namelijk nog niet afgekast of uitgeplakt, dus dat moest eerst gebeuren. Aja, want anders kan je daar niet verven, toch? 

De lege rolluikkast werd eerst met OSB afgekast, dan met gyproc, incl. dampscherm! 
De afkasting rond het raam wilden we goed stevig maken, zodat we daar een gordijn kunnen aanhangen. En aangezien we er nog niet uit waren of dat in het raamkozijn (bovenaan) of op de muur boven het raam zou komen, heeft Peter overal OSB voorzien. 't Is dan dat gyproc geen gans gordijn kan dragen op z'n eentje. 


De spleten tussen gyproc en bestaand pleisterwerk werden netjes met gips afgewerkt. 

Like a pro!

Waar vroeger de klos voor het raam zat, gaapt nu een groot gat. 
Ik heb het gat netjes afgemeten, een wapeningsnet op maat geknipt en dat heeft Peter in het gat ingepleisterd. Zo een dikke laag pleisterwerk heeft wat versteviging nodig. En door dit stukje wapeningsnet vermijden we dat op termijn barsten komen in het pleisterwerk op die plaats. 


Wapeningsnet
Ons raam had, uiteraard, ook nog geen vensterbank. Bij het uitbreken van het raam was deze mee uitgehaald, en ook gesneuveld. De keuze voor een nieuwe vensterbank was vrij snel gemaakt: dezelfde composiet als het werkblad in onze keuken. Die liggen vrij ver uit elkaar dus het is niet bedoeld om te 'passen'. Het was gewoon een keuze die we al een keer gemaakt hadden (pierre bleu) dus we wisten dat dit mooi zou zijn. We wilden geen hout, hoewel we dat overwogen hebben. Ik zet namelijk graag plantjes op de vensterbank, en hout afstoffen is niet mijn leukste hobbie. We wilden een vensterbank in een neutralle tint zonder al te veel franjes. Echte natuursteen vonden we wat overkill, waarop Peter opperde dat hij bij Celis natuursteen hetzelfde wou bestellen als ons keukenblad. En zo geschiedde. 

Vensterbank netjes in een mortelbedje
Hierboven zie je al dat het raam inmiddels is afgekast in gyproc, compleet met hoekprofieltjes om nette randen te maken. Hieronder nog een detailweergave:

  

De voordeur onderging hetzelfde lot, maar dan zonder OSB want daar moet geen gordijn of extra versteviging voorzien worden. De voordeur bood iets meer uitdaging omdat de klossen in een ongemakkelijk tegenhandse hoek zitten, maar Peter speelt het toch maar weer klaar. Een beetje (veel) lof voor mijn hubby, die het toch maar weer doet. 

Mooie gyproc omkasting
 Ongeveer in het midden van bovenstaande foto zie je het gat waar de klos voor de vorige voordeur zat  


Waterpas ondersteboven een gyprocplaatje placeren, in een ondersteboven gelegd pleisterbedje. 
Ook hier weer hoekprofieltjes voor nette randen
Daarna was het (eindelijk) tijd voor de échte verf-voorbereidende werkjes. Ja, dat blijft maar duren hé? Dat vonden wij ook. Zucht. Aangezien onze living al helemaal leeg was voor het plaatsen van de parket (de werkjes hierboven hebben we nipt kunnen afronden voor het parket kwam), konden we meteen verder.  We voorzien uiteraard de nodige beschermende lagen voor ons gigantisch geweldig mooi parket waar we superverliefd op zijn. Nog een beetje meer schaamteloze reclame voor D&M Parket! Hoe durft ze toch weer :p Maar als het goed is, zeggen we het ook, nah.  


Rollen paarse geperste vezels met een laagje plastiek op de onderkant. Van denaldi!

Keldergat dichtplakken

Keuken afschermen. 
 Dit alles was nodig omdat er nogal wat geschuurd moest worden. En dat bedoel ik niet sarcastisch. Maar wel voor echt. Er was schandalig slecht geplakt, dat wisten jullie al. Onze gyprocplafonds waren nog schandaliger en belachelijker 'afgewerkt'. En het pleisterlaagje bovenop de uitgekapte en opnieuw dichtgemetste schouwen was nog schever en hadden ze vol bulten, putten en golven achtergelaten, dat we er op den duur zeeziek van werden. Wij wilden de muren natuurlijk allemaal glad en mooi afwerken, dus moest er geschuurd worden. Véél geschuurd. 

Sfeerbeeldje tussendoor: vingerdikke stoflaag op de vensterbank. 
Jezelf goed beschermen tegen inademen van stof en gezoem van schuurmachientjes: muy importante!

Nog een sfeerbeeldje tijdens het schuren. 

Helaas... Plastiek heeft toch niet helemaal gewerkt!
Na 2 dagen schuren is het tijd voor afstoffen van de muren (ja, écht), afkitten van de gyproc plafonds op de pleistermuren en opvullen van enige diepe putten met polyfilla. 

De living is weer helemaal netjes én opgeschuurd.
Daarna was het echt tijd om te schilderen. 

Peter is er helemaal klaar voor!

Doodcontent dat hij eindelijk mag verven!
Nadat de eerste laag primer erop zit, steekt mij die houten boog tussen bib en living zo hard in mijn oog, dat ik prompt beslis om die ook te verven (dat stond niet op de planning, namelijk). Peter haalt het olijfgroen van de keukenmuur boven, en ik ga aan het schuren. 

Jawel, dit is een werf-outfit! Don't judge. 

Buh-baai ugly cherry wood!!

Touch-up na de tweede laag
Manu van het parket hadden we gevraagd om schilderplinten te zetten, en met opzet geen houten parketplinten. Om de eenvoudige reden dat je onze plinten eigenlijk bijna niet ziet. Er staat respectievelijk tegen de vier zichtbare muren in onze living: een boekenkast, een bureautje en een gigantische zetel. Enkel aan de wand waar de TV aan hangt, is de plint zichtbaar. het leek ons dan ook niet echt nodig om houten plinten te zetten, plus het is best leuk als je die kan meeverven met de muur. En zo geschiedde: 

Zelfs in verstek in het hoekje achter de zetel!

En aangezien ik nu al meer dan genoeg geleuterd heb over de 'voor', komt dan nu (eindelijk) de enige echte 'na' foto: 

 Ta-daaaaaaaaaaaah
De verfkleur op de (accent)muur achter de zetel, is Artisjok van Levis. Op de boog zit (zonder primer, want het moest plots rap gaan) Olijf van Levis. De andere muren verfden we in een onbestemde letter-en cijfercode verfpot van de Gamma. De plafonds ook in Gamma-verf, maar nét iets strakker wit. Ook al zie je het verschil niet zo heel goed, achteraf. We zijn super-blij met het resultaat. Geen lelijk paars meer op de muur! Eindelijk kleuren die we zélf willen en gekozen hebben. De tuinarchitect die offerte kwam maken, vond ons huis 'modern Scandinavisch'. Jaja, daar kunnen we wel mee leven! 

Zoals gebruikelijk sluit ik a met een foto van hetgeen op til is. En omdat een beeld meer zegt dan duizend woorden, laat ik jullie raden naar wat er door ons badkamerraam te zien is. Ohja, Peter is trouwens ook as we speak de keuken aan het verven. Je ziet, stilzitten, daar doen we niet aan mee. Tot snel!! 



zondag 28 april 2013

Douchebak installeren en vervolg gyproc- en pleisterwerken

Na mijn vorige blogpost kreeg ik de opmerking dat het eindelijk op iets begon te lijken (op een huis, veronderstel ik?) en dat je er eindelijk iets in kan zien. Oefkes. Zo voelen wij ons ook. Het is weeral twee weken stil geweest. Maar stil hebben we niet gezeten; allerminst! Het gyprocwerk bleef goed vooruitgaan en tussendoor hadden wij af en toe een taakje. Waaronder het installeren van de douchebak, zodat daar met pleister op kon worden aangewerkt. Eerst en vooral moest die douchebak boven geraken. Een bak van 160 op 90 3m70 hoog krijgen, zonder trap met enkel een ladder, das ook nog een keer een uitdaging sie. Peter en ondergetekende duwden de bak naar boven, terwijl Jef die boven omhoog trok. Peter is sportje per sportje op de ladder mee naar boven geklommen ter ondersteuning, tot alles veilig op het verdiep stond. 

Veilig en wel boven
Daarna moest dat ding level komen te staan op onze (niet-zo-rechte) planché. Dus heeft Peter eerst twee vierkantjes OSB op de planché vastgevezen precies waar de douchebak steunt, en een gat door de planché gezaagd precies waar de sifon en afwatering zit van de douche. Ondergetekende steekt bijna haar been daardoor (onplettend + oververmoeid), wat geen zo'n goed idee was. Aan de kant blijven en foto's maken voor de rest van het projectje lijkt het beste.
 
When in doubt : OSB
Daarna vijzen we het dubbel onderstel op de douchebak. 12 pootjes in totaal zou ons gewicht moeten kunnen ondersteunen onder de douche. 


Veel pootjes voor ne groten bak

Eens testen of het er wel tussen kan.
Aanschouw trouwens dat heerlijke licht dat binnen schijnt, tot in de hoek met de douche. Een universum van verschil met het donkere hok waar we ons op het appartement moeten wassen. Ooooooh wij verlangen om in de zon te douchen! Onder een raindance om u tegen te zeggen. Leve Hans Grohe, en de KU-Leuven korting bij de Ventimec!

Veel gepruts en gefoefel onder die bak: aan de pootjes draaien, ...
... tussendoor de beide waterpassen checken,  ...

... van op de ladder beneden proberen te voelen naar de achterste pootjes waar je bij nader inzien helemaal niet aankan, dus die bak moet er weer uit...
En ga zo nog een uur of twee door. Het blijft maar mislukken om de bak overal netjes op te laten steunen en toch niet te laten piepen tegen de groene gyproc. We besluiten een andere approach en gaan 's avonds laat (of 's nachts?) online researchen over het installeren van een douchbak. Den Dave moest natuurlijk voort kunnen doen in de badkamer want hij had een deadline (door ons zelven gezet), dus die bak moest en zou asap vast staan! Verschillende online tips zeggen: balkjes hangen tegen de zijmuren die, samen met de pootjes van het dubbele onderstel, de bak kunnen helpen ondersteunen en die ervoor zorgen dat er geen vervelend piepend geluid is door de wrijving tussen de groene gyproc en de douchebak. Scoooore! 

En zo geschiedde.


OSB maakt alles goed, ook aan de zijkanten 
Alles op z'n plek vastgezet - donewards!

Zoals gezegd gaat het gyproc werk ook goed vooruit. We waren een beetje sceptisch, want het is moeilijk voor ons om alle controle af te geven. Tot hiertoe hebben we het allemaal zelf gedaan, met enkel familieleden als 'aannemers'. Dit is de eerste aannemer waar we echt op zitten te kijken. De dakman, die was aan het voortdoen, terwijl wij andere dingen deden die daar niks mee te maken hadden, dus we zaten absoluut niet op elkaars nek. Op deze aannemer zitten we écht te wachten tot die klaar is. Tussendoor moeten wij ook vanalles doen die voor hém van belang is (beetje ping pong spelen, elk op toer een stukje doen) en de stress aan onze kant is daardoor ook groot. But this too we shall survive!

Elke dag na het werk ga ik altijd een kijkje nemen; altijd een verrassing of er iets veranderd zal zijn, en zoja: wat dan allemaal? Hieronder een greep uit de beelden die ik dan aanschouw : 

Onze draak van een traphal is eindelijk geïsoleerd

Helemaal tot boven

De isolatie loopt netjes gelijk met de vloer door het keldergat 

Zie ne keer hoe veelbelovend ...
En dan ook hard gemaakt : een afgewerkte traphal! 
Daarna meteen Stéphanie van HOTEC gebeld, zodat Hans kon komen opmeten. Supervriendelijke kerel, alles vlot gegaan, en hij belooft mij om de trap VOOR 20 juni te komen installeren. Inmiddels ook bevestigd. Alweer een pak van ons hart, want dat was ook nog een spannende deadline (ook gezet door ons zelven). 

Netjes aangewerkt tot tegen de lichtstraat

Omkasting met OSB zodat overal evenveel van het raamprofiel te zien is

Aanschouw links de ventilatie van de badkamer boven, in het midden onze 'console' en rechts de keukenwand
Op de console komt de bediening van de verwarming, onze parlofoon, lichtknopjes, etc. De ventilatie die van de natte ruimtes komt boven, passeert in de MDF-omkasting rondom de keuken zodat die netjes verstopt naar de achtergevel en aldaar naar buiten kan. Niemand iets gezien. Niets in de handen, niets in de mouwen. 

Den Dave komt natuurlijk niet alleen gyproccen. Er moet ook gepleisterd worden, slechts een weinig vierkante meters. Desalniettemin worden daar echte vakmannen voor ingehuurd. Uit Polen. De mannen spreken geen woord Nederlands, maar in het Frans wordt redelijk deftig gecommuniceerd dat de verwarming niet mag worden afgezet, dat ze de invisivent van het schuifraam niet mogen openzetten (daar komt anders veel te veel bouwstof in!), en dat ze moeten oppassen met de tuinslang want dat daar een lek in zit (hebben zij zelf gedaan) en dat die dus niet boven op de planché mag blijven liggen . Dat heeft namelijk natte isolatie + natte gyproc plafonds tot gevolg. Gelukkig enkel deel 1 uit ervaring gemeld. 

Aanschouw het blinkende plakwerk in de master bedroom

De dagkanten van de ramen (bovenkant) netjes verstevigd met wapening

Dit om barsten te vermijden. Clever people ...

... maar verdorie smerig (onvermijdelijk)!

Hierbij nog een paar ludieke plaatjes om deze post af te sluiten. Allereerst het vervolg van de ventilatiebuis door het plafond van de living tot aan het hoekje met de technische schacht van de badkamer naar de kelder (die toekomt in de console en dan verdwijnt achter de MDF-omkasting van de keuken):



 En dan om helemaal af te sluiten nog een ludiek (of eerder tragikomisch) beeld van onze achtergevel. Alwaar antraciet kleurige eternit gevelpanelen op worden gelijmd, zoals ook al eerder aangekondigd / over verteld op deze blog. Men zou plegen te denken bij het aanzien van onderstaande foto "Super! Vooruitgang! Mooi! Het latwerk hangt!", ware het niet dat onze aannemer (Guido de dakman) vergeten was / niet wist dat alles eerst moet geprimerd worden (eerste keer dat hij een klant heeft die de platen gelijmd en niet vastgespijkerd wil). De primer is dus nog niet aangekocht en moet besteld worden - levertermijn 2 weken. En de panelen alsook het latwerk moet geprimerd 12 uur stofvrij liggen drogen/rusten vooraleer alles kan worden bevestigd. Cue the horror: alles moet er weer af. Enfin, niet ons probleem, maar we hadden dus al wel een prachtig afgewerkte achtergevel kunnen hebben als onze aannemer beter voorbereid was... 

Zonder eternitpanelen
Zoals gebruikelijk: wordt vervolgd. Volgende blog post zal omvatten: afronden pleisterwerken (beneden is alles al geprimerd voor het bepleisteren en alle studs voor de plafonds hangen op z'n plek) alsook het betegelen van de keukenvloer! Stay tuned for more, after the break. Over en out.